dinsdag 18 augustus 2009

Dashboardverlichting mijn Xantia vervangen


Bron: www.hiddenplaces.nl

Enkele weken geleden was het dan zover. Na 12 jaar trouwe dienst…begaf een lampje van m’n dashboardverlichting het. Om precies te zijn die achter de koelvloeistoftemperatuurmeter. In het donker dus een zwart gat op m’n dashboard. Dat kan echt niet…

Je moet weten: het vervangen de dashboardverlichting in een Xantia is niet zo maar even een klusje. Ik denk (grove schatting) dat een beetje monteur er wel een uurtje of anderhalf zoet mee is. Kortom, € 100,- is zo verdiend als je het zelf kunt doen. Maar ai…daar wringt ‘m nou net de schoen. Ik kan het namelijk niet zelf.

Gelijk maar even een berichtje geplaatst op het Citroën Forum over hoe nu toch de dashboardverlichting te vervangen. Wat blijkt? Er zijn nog meer klussers onder ons! Zo werd ik direct doorverwezen naar het forum van de Xantia Club. Het linkje bracht me bij een complete handleiding over het vervangen van de dashboardverlichting inclusief duidelijke foto’s. Tja, leuk en aardig allemaal, maar niet als je twee linkerhanden hebt. Of nou ja, twee linkerhanden heb ik niet, maar om nou gelijk het dashboard uit mijn Xantia te schroeven, dat is iets te hoog gegrepen.

Nog maar een berichtje dan op Citroën Forum, ik kon namelijk wel wat hulp gebruiken. En ja hoor, binnen een dag een reactie van ‘Japv’. Een vriendelijke jongeman uit Kampen. Hij wilde me wel helpen met het vervangen de verlichting. Toch maar even gebeld met Japv. Hij stelde me eigenlijk direct gerust, het zou allemaal wel goed komen. Oke, dan maar het diepe in, afspraak gemaakt op maandag 17 augustus. Pfff, nu zat ik er nog aan vast ook. Als dat maar goed gaat…


Mijn Xantia met die van Japv erachter

Gisteren hebben we dus de dashboardverlichting vervangen. Japv wist precies wat er moest gebeuren. Airbag verwijderen, kapjes eraf, stuur eraf, tellerbak eruit, lampjes vervangen en alles in omgekeerde volgorde om de zaak weer rijdend te krijgen. Af en toe nog even gebruik gemaakt van de Haynes Xantia Service en Repair Manual, maar over het algemeen wist Japv uitstekend wat te doen.


Stuur eraf halen


Kapjes en stuur verwijderd


Tellerklok uit het dashboard trekken


Lampjes één voor één vervangen

Ik heb in totaal 11 lampjes vervangen. Eigenlijk alleen de meest belangrijke (achtergrondverlichting en belangrijkste verklikkerlampjes). Volgens mij zitten er zo’n kleine 30 in (afhankelijk van het type Xantia wat je hebt). Alles werkt in ieder geval weer naar behoren. En nu op naar Frankrijk voor een heerlijke vakantie!

Speciale dank gaat uit naar Japv! Thanks!

2 opmerkingen:

Jochem zei

Graag gedaan, het was gezellig en erg leuk zoiets samen te doen!

Groeten van Jochem, aka Japv ;)

Unknown zei

Bij mij moeten ze ook vervangen worden
Iemand in België die dit kan?