maandag 20 september 2010

We've got light!

Hè, hè, na heel wat gepuzzel en gestress is het me dan vanavond eindelijk gelukt om de mistlampen aan de praat te krijgen. Zie hieronder het resultaat:

De reden dat het allemaal zo lang duurde was omdat het knopje op het dashboard voor wat verwarring zorgde. Op het knopje staat achterop een stroomschemaatje. We hadden alles netjes aangesloten volgens het schema, maar toch knapte er een zekering uit...en deed m'n dashboardverlichting het niet meer. Instructieboekje van de Xantia erbij, maar die gaf een verkeerde zekering aan...Tja, dan wordt het dus zoeken naar de juiste zekering. Daar heb ik dus best wat uurtjes aan besteed, totdat ik het briljante idee kreeg om mijn Xantia Haynes handboek er eens bij te pakken! In het (overigens fantastische boek) het stroomschema van de dashboarddimmer opgezocht (daar hadden we voeding afgetapt) om tot de conclusie te komen dat het zekering F19 moest zijn die kapot was (i.p.v. F30 volgens het instructieboekje).

Zonder al te veel in detail te willen treden: het schema achterop het knopje zat er op de kop opgeplakt. Tja, dan zit je dus met je min op de plus en de plus op de aarde en de aarde op min...Volg je het nog? Enfin, drie zekeringen verder had ik het dan eindelijk voor elkaar: de mistlampen brandden en ook het ledje op het dashboardknopje straalde me vrolijk tegemoet! Uiteraard heb ik van dit heugelijke feit ook maar even een fotootje geschoten (excuses voor de slechte kwaliteit). Linksonder zie je een groen puntje, dat is het ledje van de schakelaar:

Helaas werd het te donker om m'n dashboard weer helemaal in elkaar te zetten, dat moet dan maar weer een andere keer. De elektronica doet z'n werk in ieder geval! Nu nog de motorkap netjes afstellen (gaapt een beetje bij de grille) en wat schroefjes her en der terugplaatsen (ik houd altijd schroefjes over als ik iets uit elkaar haal...). Al met al veel geleerd en een mooi resultaat bereikt! Ik ben blij!